6. heinäkuuta 2010

Hellettä, hinkkaamista ja pakkolomaa

Juhannuksen jälkeiset neljä palveluspäivää kuluivat melkeinpä yllättävän nopeasti, ainakin siihen nähden, että ohjelman puolesta jatkettiin samojen asioiden parissa kuin edelliselläkin viikolla.

Toisin sanoen ITKK:n ampumakuntoon laittamista, asemaanjuoksurallia, lataamista ja huoltoa hinkattiin edelleen, ja heti tiistaina vieläpä oikein lusun ja tetsarin kanssa. Johan sitä olikin ehtinyt kaksi kuukautta vierähtää edellisestä kerrasta, jolloin taisteluvarustus oli ollut päällä... Vielä koskaan aiemmin se ei kuitenkaan ollut ollut näin hikistä hommaa; hellerajaa hipova lämpötila ja lusun hengittämättömyys saivat kyllä t-paidan litimäräksi.

Itkon lisäksi viikko-ohjelmaan mahtui taas ajoneuvojen naamiointitreeniä, sekä välihöysteeksi sulkeisia, lähitaistelua ja apinarataa. Lähitaistelussa edettiin viikon mittaan rynkkylyönteihin, ja apinaradalla kellotettiin tällä kertaa oikein ajatkin. Oma aikani oli 5:09, joka oli aika lailla suorituskerran keskikastia. Ihan jees, koska aivan sataprosenttisella teholla ei viitsinyt sykkiä.

Mutta mahtui viikkoon sentään vähän muutakin. Keskiviikkopäivä vierähti allekirjoittaneen ja reilun parinkymmenen muun kuskin osalta Lahdessa liukasradalla. Ammattipätevyyskoulutukseen liittyvään reissuun lähdettiin heti aamulla 12 auton voimin; mukana oli Maseja, SK:ita, Ategoja sekä Rasi ja yksi Scania. Ajoharjoitteluradalla hinkattiinkin sitten samoja tuttuja juttuja, joita itse kukin on niin autokoulussa kuin pasikurssillakin tehnyt.

Itse tulin tällä kertaa ajaneeksi enimmäkseen Ategoilla ja Maseilla. Uudehkon mersukuormurin meno tuntui kyllä melkoisen hyvältä, varsinkin kun aina välillä kävi nauttimassa Masin pesukonemaisesta röykytyksestä... Toisaalta nastamaastorenkain varustettu Masi pysähtyi kyllä liukkaalla melkoisesti norminappularenkaista ABS-Ategoa paremmin; jopa niin hyvin, että sillä oli tylsä harjoitella.

Ajoharjoittelu sinällään oli ihan mukavaa, mutta paahtava helle, samojen juttujen toistaminen sekä kaikki jonotukset ja odotukset kyllä tekivät päivästä myös yllättävän uuvuttavan. Kun sitten vielä olin ajellut yhden Ategon Lahdesta Hennalan mukesin kautta Santikseen, niin tuntui kyllä siltä, että takana oli ihan kunnon työpäivä. Alkoihan kellokin olla jo puoli yhdeksän illalla.

Päivä ei kuitenkaan päättynyt vielä iltavahvareihin, vaan silloin siirryttiin TV-luokkaan. Siellä vietettiin viimeisiä päiviään palveluksessa olevien varusmiesjohtajien kanssa leppoisa ja epämuodollinen juttutuokio, jossa muisteltiin kuluneiden neljän kuljukuukauden monia hauskoja sattumuksia ja fiiliksiä.

Keskiviikkona seinälle oli ilmestynyt myös odotettu tieto siitä, että meikäläisen osalta kultaisessa kuljetuskomppaniassa majailu tulee jäämään näihin neljään kuukauteen. Minä ja yhdeksän muuta pasikuskia nimittäin siirrymme takaisin P-kaudelta tuttuun 2. jääkärikomppaniaan, kunhan edelliset pasikuskit sieltä kotiutuvat 9.7.

Tuossa samaisessa siirtokäskyssä oli myös ihan hauska yllätys: "Siirtyvät miehet komennetaan HL-lomalle maanantaina 5.7. ja tiistaina 6.7." Kun siihen eteen ympätään vielä normaali viikonloppuvapaa ja perään jo aiemmin keskiviikoksi anomani vapaa, saadaankin yllättäen viiden päivän kesäloma, joka alkoi vain neljä päivää nelipäiväisen juhannusloman päätyttyä. Ei paha :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Nice To Know -statistiikkaa

Sivulatauksia
hit counter
Uniikkeja kävijöitä
hit counter

Laskurit lyöty käyntiin 30.1.